نیک دیجی

بررسی گوشی ناتینگ فون، با موبایل متفاوت کمپانی ناتینگ آشنا شوید

nothing-phone

طی چند ماه اخیر، برند جدید Nothing با انتشار تصاویر و پوسترهای مختلف در فضای مجازی و انتقاد از دنیای یکنواخت گوشی های موبایل، از توسعه موبایلی تازه به نام «1» یا همان «وان» خبر داد. حالا چند روزی از معرفی این اسمارت فون می‌گذرد و امروز، ما در نیک دیجی تصمیم گرفتیم سراغ گوشی ناتینگ فون ۱ رفته و عملکرد آن را زیر ذره‌بین ببریم.

طراحی گوشی Nothing Phone 1

این ظاهر یکی از جذاب ترین طرح‌هایی است که در دنیای گوشی و موبایل در چند سال گذشته به خود دیده است  و LED-های آن سرگرم‌کننده و جالب می باشند. چهار ناحیه نوار LED در پشت گوشی رویت می شود: یکی اطراف نوار دوربین، نوار بعدی نوعی خط رو به بالا به نظر می‌رسد که در سمت راست دوربین تعبیه شده است. نوار سوم یک حلقه بزرگ است که سیم پیچ شارژ بی‌سیم را احاطه کرده و نوار چهارم نیز یک خط عمودی بوده که در پایین دستگاه مشاهده می شود و به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری سطح باتری در حین شارژ گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات گوشی Nothing Phone 1

مشخصاتNothing Phone 1
صفحه نمایش6.55 اینچ OLED
120 هرتز
+HDR10
1 میلیارد رنگ
2400 × 1080 پیکسل
حداکثر روشنایی 1500 نیت
محافظت با گوریلا گلس 5
ابعاد و وزن8.3 × 75.8 × 159.2 میلی‌متر
193.5 گرم
رم8/12 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی128/256 گیگابایت
دوربین سلفی16 مگاپیکسل عریض با f/2.5
حداکثر کیفیت ویدئو: 1080p با 30 فریم بر ثانیه
دوربین اصلی50 مگاپیکسل دوربین اصلی با f/1.9، فوکوس خودکار تشخیص فاز و OIS
50 مگاپیکسل دوربین اولتراواید 114 درجه با f/2.2 و فوکوس خودکار
حداکثر کیفیت ویدئو: 4K با 30 فریم بر ثانیه
تراشهکوالکام اسنپدراگون 778G+ 5G
GPU: آدرنو 642L
سیستم عاملاندروید 12
Nothing OS

سرعت شارژ


 
شارژ سریع سیمی 33 وات
شارژ وایرلس 12 وات
شارژ وایرلس معکوس 5 وات
گواهی IPIP53

خرید و قیمت گوشی ناتینگ فون Nothing Phone 

گوشی ناتینگ فون Nothing Phone  در تاریخ 12 جولای (14 تیر) وارد میدان معرفی و ظهور شد و از تاریخ 21 جولای (30 تیر) در اکثر بازارهای معین شده حضور دارد. این گوشی در بیش از 30 کشور از جمله بریتانیا، هند، آلمان، فرانسه و غیره به فروش می‌رسد و به آمریکای شمالی ورود پیدا نخواهد کرد.

گوشی Nothing Phone 1 در سه نسخه 8 گیگابایت رم با 128 گیگابایت حافظه داخلی، 8 گیگابایت رم با 256 گیگابایت حافظه داخلی و یک نسخه پریمیوم با 12 گیگابایت رم با 256 گیگابایت حافظه داخلی قابل خریداری می باشد.

صفحه نمایش ناتینگ فون 

 صفحه نمایش ناتینگ فون از نوع 6.55 اینچی اولد و رزولوشن +FHD یا 1080 × 2400 پیکسل و نرخ نوسازی 120 هرتز می باشد. اکثر گوشی‌های میان‌رده امسال، از پنل امولد سامسونگ استفاده می‌کنند اما در اینجا داستان تفاوت می کند. ناتینگ قادر به سفارش پنل‌های سامسونگ نبوده و مجبور شده تا به شرکت دیگری اعتماد کند. Phone 1 از یک پنل اولد منعطف چینی استفاده می‌کند و با لایه‌ای از کورنینگ گوریلا گلس 5 نیز کاور می گردد.

ناتینگ توانسته با استفاده از اولد منعطف، حاشیه‌هایی منعطف در بالا و پایین ایجاد کند و همین امر به طراحی آن جذابیت خاصی بخشیده است. با این پنل صفحه نمایش ساخت سامسونگ نیست؛ اما رنگ‌ها و زوایای در آن مناسب بوده و می‌توان در فضای باز به راحتی محتوا نمایش داده شده را مشاهده کرد. 
صفحه نمایش این گوشی فقط دو حالت رنگی Alive و Standard دارد و امکان تنظیم دستی گرمای رنگ را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

گوشی ناتینگ فون

ناتینگ فون از دو بلندگوی استریو استفاده می‌کند که به اندازه کافی بلند است و وقتی صدا را بالا را می‌برید، با مشکل مواجه نمی‌شود. صفحه نمایش این گوشی در حالت‌های مختلف بین نرخ نوسازی 60 و 120 هرتز سوییچ می‌کند. البته متاسفانه در اینجا نرخ نوسازی داینامیک وجود ندارد. به طور پیش فرض، در اکثر امور روزمره مانند وبگردی، جابجایی در رابط کاربری و جستجو در رسانه‌های اجتماعی نرخ نوسازی 120 هرتز خواهد بود و هنگام بازی به 60 هرتز تقلیل پیدا می کند.

سخت و افزار و عملکرد گوشی Nothing Phone 

این گوشی از تراشه اسنپدراگون +778G استفاده می‌کند. یکی از دستگاه‌هایی که از این تراشه استفاده می‌کنند، شیائومی 12 لایت که عملکردی مشابه ناتینگ فون 1 از خود نشان می‌دهد.

اسنپدراگون +778G در اصل نسخه‌ای ارتقا یافته از 778G است که همان مجموعه هسته‌های Cortex A78 و Cortex A55 استفاده می‌کند. تنها تفاوت این دو تراشه در این است که فرکانس یکی هسته‌های A78 اسنپدراگون +778G تا 2.5 گیگاهرتز می‌رود. سه هسته دیگر A78 فرکانس 2.4 گیگاهرتز و هسته‌های A55 تا 1.8 گیگاهرتز فرکانس دارد. این تراشه با همان فرایند 6 نانومتری TSMC اسنپدراگون 778G تولید می‌شود.

در ادامه امتیازهای بنچمارک ناتینگ فون 1 را با دو گوشی سامسونگ گلکسی A53 و وان پلاس Nord 2T مقایسه می‌کنیم:

بنچمارک


 
Galaxy A53Nothing Phone (1)OnePlus Nord 2T
Geekbench 5.1 (تک هسته‌ای)744821534
Geekbench 5.1 (چند هسته‌ای)192929152826
3DMark Wild Life (امتیاز کلی)233525794627
3DMark Wild Life (FPS)14.0215.427.7
3DMark Wild Life Extreme (امتیاز کلی)6416981318
3DMark Wild Life Extreme (FPS)3.84.27.9

ناتینگ فون در امور تک هسته‌ای عملکرد خوبی داشته و امتیازهای بهتری نسبت به دو رقیب خودکسب می کند. البته تراشه اگزینوس 1280 گلکسی A53 و دایمنسیتی 1300 نورد 2T نیز از همان هسته‌های Cortex A78 بهره می برند.

تاتینگ فون با 8 یا 12 گیگابایت رم LPDDR5 در دسترس است و می‌توان آن را در مدل‌های 128 و 256 گیگابایتی تهیه کرد و هر دو مدل حافظه UFS 3.1 دارند. در بخش اتصالات، وای فای 6، بلوتوث 5.2 و NFC را داریم و پشتیبانی از فناوری 5G نیز در این گوشی دیده می‌شود.

سیستم عامل و امکانات گوشی Nothing Phone 1

گوشی ناتینگ فون 1 به یک سیستم عامل مبتنی بر اندروید به نام Nothing OS مجهز شده و خوشبختانه، در آن خبری از نرم افزارهای اضافی یا تبلیغات اجباری نیست. افزون بر این، مهندسان با اضافه کردن امکاناتی ویژه به اندروید 12 از جمله تم‌های پویا، منوهای ویژه به نام Power Menu و داشبورد حریم خصوصی یا Privacy Dashboard، تلاش کرده‌اند قابلیت‌های این سیستم عامل را بیش از پیش افزایش دهند.

تعداد اپلیکیشن‌هایی که به صورت پیش‌فرض بر روی گوشی ناتینگ فون ۱ نصب شده، کمتر از تمام محصولاتی بود که تا به امروز تست کرده‌ایم. ظاهر کلی ناتینگ OS، مشابه نسخه خام اندروید است و فقط در برخی قسمت‌ها می‌توان بخش‌های تازه را پیدا کرد. دو گزینه Glyph Interface و Experimental Features در بخش تنظیمات، نخستین قسمت‌هایی هستند که توجه شما را به خود جلب می‌کنند. گزینه اول برای تنظیم عملکرد چراغ‌های LED تعبیه‌شده در پشت دستگاه است، در حالی که گزینه دوم به شما کمک می‌کند که به خودروهای هوشمند تسلا متصل شوید! به هر صورت، ما خودرو تسلا در دست نداریم تا بتوانیم این قابلیت را تست کنیم.

سازندگان همچنین ویجت‌هایی مخصوص برای این سیستم عامل در نظر گرفته‌اند که به زیباتر شدن ظاهر دستگاه، کمک بسزایی می‌کنند. به علاوه، این امکان برای شما هست که برخی کارها که مثلا اندازه آیکون اپلیکیشنی که دائما در حال استفاده از آن هستید را افزایش دهید. کمپانی Nothing همچنین اعلام کرده که همانند +Google Fast Pair، در حال کار روی قابلیتی است که بتواند اتصال سریع‌تر دستگاه‌های بلوتوثی را ممکن کند.

ما در نقد و بررسی گوشی ناتینگ فون ۱ متوجه یک مورد جالب دیگر نیز شدیم و آن، استفاده از طرح و فونت شطرنجی ناتینگ در طراحی بعضی از المان‌های رابط کاربری مانند تیترهای داخلی بخش تنظیمات بود. این طراحی در بخش ویجت‌ها نیز دیده می‌شود؛ در مورد ویجت‌ها صحبت کردیم، بهتر است بدانید که این محصول پیوندی قوی با دنیای ارز دیجیتال و بلاک‌چین دارد و کاربران با استفاده ویجت NFT Gallery می‌توانند در صورت داشتن NFT، دارایی‌های خود را روی صفحه نمایش دهند. این تلفن هوشمند یک قابلیت دیگر هم دارد که شاید برای ما ایرانی‌ها چندان کاربردی نباشد و آن، سازگاری بسیار خوب با خودروهای شرکت تسلا است.

حالت Game Mode برای اجرای بدون دردسر و راحت‌تر بازی‌ها هم در نوع خود جالب است. هرچند، بر خلاف بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، گوشی Nothing Phone 1 قادر به شناسایی بازی‌ها نبوده و باید آنها را به صورت دستی به این بخش اضافه کرد. مورد دیگری که توجه ما را به خود جلب کرد، تعهدی است که سازندگان نسبت به این موبایل میان رده دارند. گوشی Nothing Phone 1 قرار است تا 3 آپدیت بعدی اندروید (تا نسخه 15) را دریافت کرده و برای 4 سال، آپدیت‌های امنیتی هر دو ماه یک‌بار برای آن منتشر شود.

کنترل Glyph Interface (چراغ LED پشت گوشی)

اما در گوشی ناتینگ فون ۱، هیچ‌چیز به اندازه Glyph Interface برای ما جذابیت نداشت؛ جایی که کاربران می‌توانند کنترل بسیار خوبی روی چراغ LED تعبیه‌شده بر روی قاب پشتی گوشی خود داشته باشند.

اگرچه یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های گوشی Nothing Phone 1 همین سیستم ال‌ای‌دی تعبیه‌شده بر روی قاب پشتی است، ولی می‌توانید آن را غیر فعال کنید؛ تنظیم شدت روشنایی آن متناسب با سلیقه شما نیز امکان‌پذیر خواهد بود. در حال حاضر، این بخش بیشتر برای بخش نوتیفیکیشن‌ها کاربرد داشته و 10 رینگتون و زنگ برای گوشی هم در نظر گرفته شده است تا متناسب با این چراغ‌ها، عمل کنند. شما همچنین می‌توانید از رینگ‌تون‌های دلخواه خود استفاده کرده و حالت روشن چراغ‌های گوشی را متناسب با سلیقه خود تنظیم کنید.

گوشی Nothing Phone 1 یک ویژگی فوق‌العاده دیگر هم دارد و آن، سایلنت کردن موبایل با چرخاندن گوشی است. در حقیقت، وقتی شما موبایل خود را می‌چرخانید، چراغ Glyph به نشانه تایید، روشن خواهد شد. چراغ پایینی گوشی هم می‌تواند میزان شارژ باقی‌مانده گوشی را نشان دهد که در نوع خود بسیار جالب است.

پردازنده و سرعت گوشی ناتینگ فون ۱

در مورد عملکرد دستگاه، باید گفت گوشی Nothing Phone 1 به چیپست قدرتمند +Snapdragon 778G با فناوری ساخت 6 نانومتری، پردازنده هشت هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی Adreno 642L مجهز شده و با 8 یا 12 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی به دست کاربران می‌رسد.

اگرچه ما انتظار داشتیم که تولیدکنندگان از یک تراشه رده‌بالا و پرچمدار در موبایل خود استفاده کنند، ولی +Snapdragon 778G به اندازه‌ای قوی هست که مشکلی در اجرای بازی‌ها یا انجام کارها در سریع‌ترین زمان ممکن وجود نداشته باشد. مدیران Nothing می‌گویند به دلیل همین سرعت بالا و البته گرمایی که این تراشه تولید می‌کند، سراغ آن رفته‌اند. البته، ما در بررسی ناتینگ فون ۱ سراغ تست پردازنده هم رفتیم؛ مثلا در بازی Apex Legends Mobile، تنظیمات گرافیکی به صورت خودکار روی نرمال قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود که نرخ فریم در سطحی بالا باشد.

دوربین گوشی ناتینگ فون

گوشی ناتینگ فون

همانند دیگر محصولات وان پلاس، دستگاه پیش رو نیز به دو دوربین 50 مگاپیکسلی با حسگر اصلی IMX766 سونی و لنز f/1.9 و همچنین سنسور JN1 سامسونگ با لنز فوق عریض مجهز شده است تا دیگر خبری از حسگرهای اضافی و بی‌فایده نباشد! این حسگرها پیش‌تر در تلفن های هوشمندی مانند وان پلاس Nord 2T و همین‌طور وان پلاس 10 پرو استفاده شده بودند.

این ترکیب در گوشی Nothing Phone 1، واقعا خوب است، اما نباید انتظاری بیشتر از عملکرد میان رده را از آنها داشته باشید. سنسور IMX766، اندازه‌ای 1/1.56 اینچی دارد که در مقایسه با پرچمدارانی مثل گلکسی S22 Ultra و شیائومی 12S Ultra، به مراتب کوچکتر است. البته باز هم یادآوری می‌کنیم که ما با موبایلی 500 دلاری روبه‌رو هستیم و نباید انتظار داشت که بتواند با موبایل های هزار دلاری رقابت کند. هرچند، در اینجا یک ویژگی بسیار خوب دیگر هم توجه ما را در بررسی ناتینگ فون 1 به خود جلب کرد و آن، سیستم نرم‌افزاری پردازش تصاویر بود.

بررسی گوشی Nothing Phone 1 از نظر باتری و میزان شارژدهی

گوشی ناتینگ فون

ناتینگ فون ۱ از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ واتی و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات بهره می‌برد و حتی می تواند مانند یک پاوربانک، سایر دستگاه‌ها را با توان ۵ وات، به صورت بی‌سیم و معکوس شارژ کند. کاربران به زمان زیادی برای شارژ این تلفن هوشمند نیاز نخواهند داشت و خوشبختانه با یک بار شارژ، دستگاه می‌تواند تا ۲ روز  به خوبی کار کند . هرچند، استفاده سنگین‌تر از گوشی به معنی کاهش میزان شارژدهی تا ۱ روز .می باشد.

جمع بندی

 گوشی ناتینگ فون ۱ به اندازه کافی قوی برای اجرای دستورات کاربران، ارزان برای خرید و همچنین زیبا و جدید هست که کاربران برای خرید آن وسوسه شوند.

به نظر می‌رسد سازندگان، رویکردی بسیار خوب را در معرفی و تبلیغ محصول خود در پیش گرفتند و در این راه نیز بسیار موفق بودند. به علاوه، کاملا مشخص است که آنها نمی‌خواهند اشتباهات قبلی خود در وان پلاس از جمله ارائه آخرین و جدیدترین فناوری‌ها با قیمت‌های بسیار پایین را تکرار کنند.

خرید و قیمت گوشی ناتینگ فون در سایت نیک دیجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *